Voor de helft - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Voor de helft - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Voor de helft

Door: Johan @ China

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Vandaag de lokale bus genomen richting Xingping. De naam is moeilijk uit te spreken en de behulpzame dames achter de balie van het hotel, schrijven het in het Chinees op een briefje, nadat ze eerst hebben aangegeven dat het gewoon op de bus staat. Even denken ze dat we daar voldoende aan hebben, totdat het besef komt dat het voor de gemiddelde Chinees leesbaar is, maar voor Laowai niet.

Xingping is vooral beroemd vanwege de ligging, midden in het karstgebergte. (Op het 20 Yuan biljet staat een afbeelding van het uitzicht vanaf de kade, waardoor deze beeldtenis dagelijks door miljoenen handen gaan.) Het is een prettig dorpje aan de rivier met fraaie uitzichten en mooie tafereeltjes. Direct als we de bus uitkomen stormt er een groepje dames op de uitgang van de bus af. Ze willen ons allemaal een tochtje op de Li-Rivier aanbieden voor een voordelige prijs, maar met onze ervaringen van gisteren moeten we direct duidelijk zijn. Met "Pu Yao" zoeken ze de andere slachtoffers. De route naar de rivier wordt opgeluisterd met diverse kraampjes met leuke spulletjes. Ki ziet zijn kans om enkele mooie aankopen te doen. En hij weet nog een goede prijs te maken.
We genieten even van het mooie uitzicht en de atmosfeer en besluiten terug te gaan naar de bus. Onderweg zien we een winkeltje met houtsnijwerk, waarons oog valt op een hele mooie boeddha. Uit het natuurlijke hout is een Milefo-hoofd gesneden en de rest is zo gelaten zoals het in de natuur gevormd is. We willen er zo eentje kopen, maar bij nader inzien is het lastig meenemen en zien we geen oplossing. We laten het maar.
Nu blijkt de bus voor de terugrit ineens 4 Yuan goedkoper, waardoor we het idee hebben afgezet te zijn voor 0,40 Eurocent. Bovendien hebben we op de heenreis een verouderd biljet van 1 Yuan teruggkregen, dus valt het nog slechter uit.
Na de lunch zxijn we Xie Ji afgelopen en hebben de kinderen souverniers ingekocht. Ze worden al hele goede onderhandelaars en weten de prijs flink te drukken. Daarna zijn we naar de groentenmarkt gegaan voor mooie plaatjes en treffen een kleurrijk geheel aan. Door een gangetje komen we bij een ander gedeelte en daar treffen we de lijken aan van enkele eenden, honden, kippen en diverse waterdieren in schalen. De kinderen en DE zijn er wat ontdaan van. Maar Ki neemt toch nog maar een foto.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

rootsreis China

03 September 2009

Weer thuis

02 September 2009

It is hard to say goodbye

01 September 2009

In de file naar de Buddha in Leshan

31 Augustus 2009

pas jarig na de Panda

31 Augustus 2009

Lili's babys
Johan

In 2009 gaan we op bezoek in het land waar mijn dochter is geboren. Onmetelijk veel groter dan Nederland, willen wij 3 weken lang door China reizen. En dat, terwijl we in Nederland nog niet alles hebben gezien. In 2011 zoeken we Zuid Korea op, omdat onze zoon hier is geboren. We weten er nog niet veel van en hopen door de reis meer van het land en de mensen te weten te komen. In 2017 bezoeken we Namibie, Botswana en Zimbabwe en als toegift verblijven we nog even op het vliegveld van Johannesburg.

Actief sinds 07 Juni 2009