Lili's babys - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Lili's babys - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Lili's babys

Door: Johan @ China

Blijf op de hoogte en volg Johan

31 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Ondanks dat we pas rond middernacht konden slapen, staan we om 7:00 uur op. We zullen het Panda Breeding Center gaan bezoeken, wat Minette op nummer 2 had staan voor de reis naar China.
Eerst hebben we Mi onder de aandacht gebracht dat ze jarig is met 6 verschillende versies van "Happy Birthday", ook de Chinese. Ze blijkt echt blij, wat ze anders niet gauw laat blijken.
Ik merk dat we (ondanks de korte nachtrust) allen wat opgewonden zijn als we de taxi aanhouden, die ons daar naartoe zal brengen. In het drukke verkeer (ochtendspits) merken we dat er veel fietsen rondrijden in deze stad. De rit van 10 kilometer duurt een uur, door de hoeveelheid auto's en ander verkeer.
Voordat we het centrum bereiken, rijden we door rommelige industriepercelen, maar zodra we in de buurt komen van het centrum wordt het meer natuurlijk met veel groen. Onze gids heeft de toegangskaartjes gekocht met het oog op een lange rij wachtenden. Maar niets blijkt minder waar, als we er zijn: we kunnen direct in alle rust de plannen bespreken.
Het centrum is ingericht op grote hoeveelheden toeristen, die graag met accuwagentjes worden vervoerd, maar wij kiezen voor de benenwagen.
We zien verschillende panda's, van verschillende leeftijden. Ze zijn in tegenstelling tot vanmiddag actief: in traag tempo verplaatsen ze zich over de klimtrajecten, ze spelen met elkaar. In rap tempo worden meer als honderd foto's gemaakt van slapende panda, badende panda, panda met bamboo, panda, die zijn achterste krabt, enz.
Ki en Mi zijn een uur lang de in juni geboren baby's van Lili aan het bestuderen. Ze zien de baby's op 20 cm afstand: gescheiden door het glas van de raam en het lexaanglas van de couveuse. Ze zien ze gevoed worden, laten boeren, tot plassen gestimuleerd, een ECG afnemen, allemaal alsof het om mensenbaby's gaat. Het blijken maar passieve baby's: afhankelijk van wat de omgeving hun biedt, kunnen ze verder groeien tot de reuzebeer, die we in het park zien. De soort verdient het omdat ze zo zeldzaam is.