Transpiratie als inspiratie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Transpiratie als inspiratie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Transpiratie als inspiratie

Door: Johan @ China

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Vandaag hebben we fietsen gehuurd voor het hotel om de omgeving te verkennen van Yangshuo. We zijn voornemens om de Moon Hill te bezoeken, het dorpje Gaobian en de Drakenbrug. Het is flink warm en uit voorzorg kiezen we voor de tandem.
Ki en ik bereiken snel een goede snelheid en halen iedereen in met De en Mi in ons kielzog. We krijgen op deze manier gemakkelijk contact met de mensen, die hetzelfde plan hebben.

Als we bij Moon Hill zijn aangekomen, staan er 4 vrouwen klaar om ons te begeleiden, zonder dat we ervoor betaald hebben. Ze proberen telkens onze aandacht te vragen en maken gebaren dat het erg warm is en dat we zeker wat willen drinken. Ze lopen in een flink tempo met ons mee en het lukt ons niet om duidelijk te maken dat we er niet van gediend zijn. Dus ze lopen mee verder. Mijn transpiratie wordt dan het aandachtsveld: Ik zal zeker wel drinken van hen willen kopen! Vriendelijk probeer ik hen af te wimpelen en spreek zelfs het bekende "Pu Yao" (niet willen) uit om dat te verduidelijken. Ze wijken geen moment van zijn zijde. Boven op de Moon Hill (657 treden hogerop in tropische warmte en een prachtig uitzicht) voegen ze zich nog bij ons om te verkopen. Maar dat staan we niet toe.

Als we tot bovenop de heuvel willen geraken, blijven zij achter en denken we van hen verlost te zijn. Als we halverwege besluiten om niet gezamenlijk verder te gaan en blijft DE met Ki en Mi achter, klim ik nog wat verder op de boog, zien de dames mij naderhand aankomen met nog meer transpiratie! Hun hoop kan niet meer stuk en dan ontspint zich een geweldige ruzie, waarbij het woordje "Go away" valt", stemmen worden fors verheft en heftige gebaren worden gemaakt tot belediging van beide partijen.

Diezelfde middag bezoeken we met ettelijke liters water (want ook Desiree begint zowaar te transpireren!) Gaobian, fietsen we langs de Yutong rivier richting de Drakenbrug. We zijn naderhand flink moe en kunnen nog net voor sluitingstijd de fietsen terug brengen. Maar we hebben een onvergetelijke fietstocht gemaakt met fraaie plaatjes. Daar zullen we nog lang aan terug denken.