Schitterend - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Schitterend - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Schitterend

Door: Johan & Desiree @ China

Blijf op de hoogte en volg Johan

30 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Vandaag zullen we met het vliegtuig richting Chendu in provincie Sichuan vertrekken. Maar dat is pas vanavond en we kunnen de hele dag nog vullen met allerlei mooie dingen.
We willen de Black Dragon Pool bekijken, omdat deze een fraai uitzicht geeft op de Yueliang Shan geeft, een besneeuwde bergtop van meer dan 5000 meter. We genieten er enorm van het uitzicht en de atmosfeer. DE raakt er zelfs even geemotioneerd hiervan, terwijl ze al wat reismoe is, net als wij allemaal. Het is er erg rustig en vredig, net voldoende volk om de sfeer goed te maken.
Als we een rondwandeling maken rond het meertje, kunnen we een zijpaadje in en, zoals gebruikkelijk, doen we dat. We komen zo, via een lange gang als een enorme draak, bij het Dongba-onderzoekscentrum, waar we een professor aantreffen met een uitzonderlijk uiterlijk. Als hij hoort dat we uit Nederland komen, raken we een gevoelige snaar bij hem en ongevraagd gaat hij aan het schrijven in zijn taal, terwijl de jongen die ons had aangesproken, allerlei wetenswaardigheden over Dongba vertelt. Dongba is een cultuur via de Naxi uit Tibet overgekomen (hun oorspronkelijke levengebied) voordat ze zich in West-China vestigden. De cultuur behelst niet alleen gewoonten voor het dagelijkse leven, maar ook een eigen taal, schrijfstijl en klederdracht. Dongba is de spreek- en schrijftaal, maar ook religie (sjamanisme: een soort van natuurgeloof). De professor is een van de 6 levende sjamanen in Sichuan, die de schrijftaal kan leren aan anderen en die de natuurgeneeswijze kan toepassen. Het onderzoeksinstituut moet de Dongba behoeden voor verdwijning.
We krijgen na de toelichting het stuk tekst aangereikt met zijn indruk over ons met een tekst "Everyday a happy day". We zijn onder de indruk en krijgen de bevestiging van onze gids, als deze het vanavond te zien krijgt. Vooral het originele papier geschept van een speciaal gezochte plant uit Tibet, versterkt zijn indruk.
De hele tijd heeft Mi de tijd doorgebracht bij een klein hondje, die niet-verzorgd aan de ketting lag. Terwijl wij verboden hadden om honden te aaien of aan te raken.

• 31 Augustus 2009 - 09:13

Rian:

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag groetjes Rian

• 31 Augustus 2009 - 13:27

Jeanet:

Deze Dongba leraar heeft ook veel indruk op ons gemaakt en ook het prachtige uitzicht en de immense helderheid.
    Nog even genieten!!
    Liefs
    Jeanet en de rest.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

rootsreis China

03 September 2009

Weer thuis

02 September 2009

It is hard to say goodbye

01 September 2009

In de file naar de Buddha in Leshan

31 Augustus 2009

pas jarig na de Panda

31 Augustus 2009

Lili's babys
Johan

In 2009 gaan we op bezoek in het land waar mijn dochter is geboren. Onmetelijk veel groter dan Nederland, willen wij 3 weken lang door China reizen. En dat, terwijl we in Nederland nog niet alles hebben gezien. In 2011 zoeken we Zuid Korea op, omdat onze zoon hier is geboren. We weten er nog niet veel van en hopen door de reis meer van het land en de mensen te weten te komen. In 2017 bezoeken we Namibie, Botswana en Zimbabwe en als toegift verblijven we nog even op het vliegveld van Johannesburg.

Actief sinds 07 Juni 2009