Shoppen en strand - Reisverslag uit Pusan, Zuid-Korea van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Shoppen en strand - Reisverslag uit Pusan, Zuid-Korea van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Shoppen en strand

Door: Johan Hamel

Blijf op de hoogte en volg Johan

06 Augustus 2011 | Zuid-Korea, Pusan

We wilen graag voor thuis een goed souvenier mee naar huis nemen. Ervaing tot nu toe is dat alles duur tot zeer duur is en geen kunst of iets wat daar op lijkt.
Op zoek naar een geschikt kunstobject, zoeken we de Artstreet op in Pusan, die erom bekend moet zijn. Dat is rond 10:00 uur en dan blijkt er nog geen enkel atelier open. Dus moeten we later terug komen. ('s Avonds zijn we nog terug gekomen, maar dan is het weer gesloten, dus besluiten we om maar niets te kopen.)
Daarom zijn we maar de nabijgelegen verkoopmarkt op gegaan, op zoek naar een portemonee voor Mi en een tas voor De. Daar slagen we in en met behulp van "Ka ka bi sayo" slagen we daar ook nog aardig in. Op beide objecten weet Mi een korting te bedingen. Het afpingelen is niet echt gewoonte op de Gukje-markt. Voor De erg jammer omdat ze dit als een sport ziet.
Terwijl we met een tevreden gevoel zitten na te genieten, raken Ki en Mi in gesprek met een jongen, die vraagt waar we vandaan komen. Nadat Mi daarop geantwoord had, gaf deze jongen aan op korte termijn voor een semester naar Eindhoven te zullen gaan om verder te gaan studeren aan de Fontys, Business School. Wat een toeval! Mi valt even stil, alsof ze het niet goed heeft gehoord. Mi wisselt daarop haar e-mailadres uit om later nog contact te kunnen hebben. Het was bovendien wel een aardige jongen, die een aantrekkingskracht op haar uitoefende. Het onderwerp "Jongens en uiterlijk" komt in haar verhalen telkens terug in deze vakantie! Ki en Mi delen deze informatie met elkaar en laten De en Jo daarbij links liggen.
Met het tevreden gevoel gaan we daarna naar het strand Haeundae, waar het strand in verschillende delen is opgedeeld wat te zien is aan de verschillende kleuren parasols. De parasols vormen met elkaar een dak van bescherming tegen de zon, waar je onder moet kruipen. In tegenstelling tot de naam van het strand, komt er geen enkel merkteken van het bekende automerk naar voren. De andere automerken worden echter voldoende vertegenwoordigd als reclame op de parasols. Wij liggen onder de parasols van Toyota. Alsof dat niet genoeg is, staat er op de boulevard nog een promotieteam van Chevrolet, die de nieuwe modellen toont van het bekende Amerikaanse merk, wat enkele jaren geleden het automerk Daewoo heeft overgenomen.
Het publiek op het strand is nu in 2 delen op te delen: een deel ligt onder een parasol te relaxenen, het andere staat aan de rand van de vloedlijn te wachten tot de volgende golf hen omver zal trekken. In de loop van de middag wordt deze groep groter en groter. En omdat de branding erg sterk trekt (zowel figuurlijk als letterlijk) is de strandwacht paraat om iedereen voor de vloedlijn te houden met gebaren en fluisignalen. Ook hier wordt via een omroep gewaarschuwd voor de gevaarlijke branding.
Grappig is dat Ki ook nu weer het zand opzoekt en een berg maakt, waar zijn zus Mi op kan staan, zodat ze droog blijft. Hij moet er vanwege de sterke branding hard voor werken. Maar het houdt hem ook een hele middag bezig.
Wat later op de middag zoeken we een stand op van een nieuw frisdrankenmerk. Ze hebben allerlei promotieactiviteiten opgezet en Ki gaat op de afvalbank zitten om daarbij meteen in de bak met water te vallen. Even later moet hij door te timmeren op 2 buttons een tiental lichtjes laten branden en daarmee wint hij een T-shirt, zonnebrand en een zonneklep.

Verslag uit: Zuid-Korea, Pusan

wortels in Korea

kimchi is toch lekkerder en pittiger

17 Augustus 2011

Zweetdag 2

13 Augustus 2011

Zweetdag
Johan

In 2009 gaan we op bezoek in het land waar mijn dochter is geboren. Onmetelijk veel groter dan Nederland, willen wij 3 weken lang door China reizen. En dat, terwijl we in Nederland nog niet alles hebben gezien. In 2011 zoeken we Zuid Korea op, omdat onze zoon hier is geboren. We weten er nog niet veel van en hopen door de reis meer van het land en de mensen te weten te komen. In 2017 bezoeken we Namibie, Botswana en Zimbabwe en als toegift verblijven we nog even op het vliegveld van Johannesburg.

Actief sinds 07 Juni 2009