Yongmeori en Jungmun - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu Yongmeori en Jungmun - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Johan Heuvel - WaarBenJij.nu

Yongmeori en Jungmun

Door: Johan Hamel

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Augustus 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Het zuiden van het eiland gaan we bezoeken. Yongmeori wordt geoemd vanwege zijn fraaie kustformaties. Daarnaast is er ooit een Nederlands schip (de Sperwer in 1659) op de rotsen gelopen en heeft een Nederlander Hendrick Hamel deze schipbreuk overleefd. Deze geschiedenis wordt flink uit de doeken gedaan met een replica van het schip en een standbeeld van Hendrick, zittend op een bankje. Koreanen kunnen naast hem gaan zitten en een foto maken met hem. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. De man heeft er 13 jaren gewoond en een gezin gesticht. dit verblijf was toch mee reen luxe gevangenis, want na 13 jaren hield hij het voor gezien en is hij via een Japans schip gevlucht. Als je het beeld frontaal bekijkt, ziet Jo duidelijk Aziatische trekken bij de man, die duidelijk van Nederlandse komaf zou moeten zijn. Het is verder wel grappig dat er een verband is met Nederland, zo ver van huis. dit idee wordt in het bijbehorende winkeltje nog eens dunnetjes overgedaan met allerlei artikelen, die Nederlands aandoen: klompjes, tulpen.
De kust die we erbij willen bezoeken is echter niet toegankelijk, vanwege hoog water en een op komst zijnde typhoon. Die brengt nu al hele hoge golven naar de kust, waardoor het wandelpad niet toegankelijk is. slechts van afstand kunnen we de rotsen bekijken. De golven laten echter een flinke indruk bij ons achter.
We besluiten om naar het nabijgelegen Jungmun te gaan, waar een zandstrand is. Ki en Mi hebben eerder al gevraagd om een stranddag te mogen hebben. Dus dat moeten we inlossen. Bij Jungmun is, volgens de gids, een prachtig zandstrand, omgeven door rotsen. Omdat we centraal worden afgezet door de taxichauffeur, hebben we eerst een eind te lopen, op zoek naar de juiste weg voor het strand. We komen langs een verblijf voor Pinguins en 3 zeehonden, dat grenst aan een restaurant met buffet, waar Ki ons voor uitnodigt. We eten onze buiken rond van de maaltijd, net als vele Koreanen. Dan vinden we ook nog snel he tstrand, waar de strandwacht/politie er toezicht houdt op dat mensen niet het water ingaan. Regelmatig wordt ook gewaarschuwd voor naderende storm via de omroep in Koreaans en Engels. Dat blijkt ook terecht. De brandig is er enorm sterk, zodanig dat een golf gemakkelijk een anderhalve meter hoogte kan overbruggen over een afstand van 8-10 meter en bij de terugloop gemakkelijk dingen meeneemt. We worden gemaand om niet verder dan de vloedlijn te gaan. Als we dat allen proberen, merken we pas die kracht van het water en vooral de terugloop kan mensen gemakkelijk uit het evenwicht brengen. Een paar maal horen we het gegil van iemand die wat kwijt raakt aan de golven.
Ki zoekt nu voor de vloedlijn het zand op om zijn benen onder het zand te begraven. Hij zit er gemakkelijk een uur zijn benen te bedekken en na afloop, als we weg moeten, moeten we hem uit het zand trekken.
We voelen ons gelukkig met het feit dat we dit allemaal kunnen doen met ons gezin.

• 04 Augustus 2011 - 14:41

Carola:

Johan bedankt voor je mail, heb net zitten genieten van de verhalen. Het gaat lekker kriebelen in mijn buik als ik het lees, van verlangen maar dat snap je wel toch?? Namens mijn familie nog heel goede en enerverende reis.

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

wortels in Korea

kimchi is toch lekkerder en pittiger

17 Augustus 2011

Zweetdag 2

13 Augustus 2011

Zweetdag
Johan

In 2009 gaan we op bezoek in het land waar mijn dochter is geboren. Onmetelijk veel groter dan Nederland, willen wij 3 weken lang door China reizen. En dat, terwijl we in Nederland nog niet alles hebben gezien. In 2011 zoeken we Zuid Korea op, omdat onze zoon hier is geboren. We weten er nog niet veel van en hopen door de reis meer van het land en de mensen te weten te komen. In 2017 bezoeken we Namibie, Botswana en Zimbabwe en als toegift verblijven we nog even op het vliegveld van Johannesburg.

Actief sinds 07 Juni 2009